Friday 8 January 2016

Refleksi

Terlebih dahulu bersyukur ke hadrat Ilahi, kerana dengan izinNya saya dapat menyiapkan tugasan ini sehingga selesai. Alhamdulillah berkat usaha yang gigih serta bantuan pensyarah-pensyarah pembimbing akhirnya saya dapat juga menyiapkan tugasan membina blog yang bertajuk Permainan Traditional. Setelah banyak meneroka dan mencuba saya berasa seronok dan dapat juga membina blog sepertimana yang diarahkan. Ribuan terima kasih diucapkan kepada semua tenaga pengajar yang telah banyak membantu saya dalam menyelesaikan masalah dan kerumitan yang timbul sepanjang melakukan tugasan ini. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang memberi tunjuk ajar secara langsung atau tidak . Pada mulanya, semasa menjalankan tugasan ini, saya telah menghadapi banyak kesulitan disebabkan pengetahuan yang saya ada mengenai bidang ini amatlah sedikit ditambah pula dengan kerja kursus dalam matapelajaran yang lain yang harus disiapkan pada masa yang sama. Walaubagaimanapun, saya  cuba membahagikan masa agar dapat memberi ruang untuk menyiapkan tugasan membina blog bagi tugasan subjek TMK kali ini.

Proses pengajaran dan pembelajaran ICT sememangnya dapat membantu memudahkan proses PdP di dalam kelas dan juga dapat mengurangkan beban tugas guru.  Oleh itu, pembelajaran berbantu  multimedia ini dapat dijadikan sebagai sumber rujukan dan motivasi kepada guru bagi menghasilkan inovasi pada pengajaran agar proses PdP lebih difahami dan diikuti oleh pelajar. Pembelajaran berbantu multimedia seperti pembinaan blog dijangka dapat meningkatkan prestasi murid-murid di samping memberi pendedahan kepada guru dan pelajar terhadap penggunaan teknologi multimedia sebagai bahan bantu mengajar. Pembelajaran berbantu multimedia dapat mempelbagaikan bahan rujukan pelajar kerana ia boleh diaplikasikan dengan pelbagai aktiviti pembelajaran seperti teks, grafik, video, visual pembelajaran dan sebagainya. Secara tidak langsung ianya akan meningkatkan pengetahuan dan kefahaman serta pencapaian pelajar untuk melahirkan generasi yang cemerlang yang lengkap dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).

Akhir kata, dengan adanya pengalaman dan ilmu yang saya dapat sepanjang menyelesaikan tugasan ini akan diaplikasikan ketika menjalankan sessi pengajaran dan pembelajaran di tabika. Ini kerana dengan adanya kecanggihan teknologi di zaman moden dan interaktif ini memerlukan kepakaran media untuk guru yang berkalibar bagi menjadi seorang pendidik yang berkualiti.



No comments:

Post a Comment